Prima paginăDespre noiEchipaServiciiExperienţăArticoleComunicate de presaContactSimple BPM Software

Articole » Principii şi atitudini pentru lideri


Factorii succesului (1): Principii şi atitudini pentru lider.

 

Agresivitate, autoritarism, ezitare, EGO 2, manipulare, tăcere, neîncredere, imprudenţă, autosuficienţă, EGO 2, dezechilibru, impulsivitate, nedreptate, EGO 2, absenţa delegării de autoritate…

  • Recunoaşteţi pe cineva?

 

În loc de introducere.

Din nou tema depăşeşte cu mult paginile. Unul dintre salturile majore în mentalitate încă nu s-a petrecut decât în mică măsură în România. Orice demers comun are nevoie de lideri puternici nu prin mijloacele administrative pe care le au la îndemână ci prin forţa personalităţii lor...

 

Cinstit şi deschis cu oamenii.

Cine-şi imaginează că este suficient de abil încât lipsa sa de onestitate să nu fie descoperită este naiv. Colegii pe care-i avem sunt inteligenţi, perceptivi la contradicţia între ceea ce rostesc buzele şi limbajul corpului şi mai presus de toate, comunică între ei. Cinstea şi comunicarea deschisă, directă sunt valori fundamentale pentru un lider. Chiar dacă lucrurile de spus sunt uneori neplăcute, cu tact şi consideraţie pentru ceilalţi, lucrurile trebuie spuse. Cele bune, cât mai public, cele care se referă la problemele rezolvabile de către un anumit grup, în cadrul acelui grup, cele personale – faţă în faţă, fără spectatori – trasul de urechi în public n-ajută...dimpotrivă. Şi – tare important şi foarte adesea uitat - înainte să vorbim, să învăţăm să ascultăm.

 

Say what you do and do what you say (2)

Consecvenţa e o trăsătură aşteptată de la un lider. Atunci când spui ceea ce faci, indici o direcţie şi aşezi un nivel de aşteptare în mintea şi sufletul celorlalţi. Colegii vor privi în aceeaşi direcţie ca şi tine şi vor face în bună măsură ceea ce trebuie făcut pentru a progresa în acea direcţie... dar aşteaptă la rândul lor consecvenţă din partea liderului. Să faci ceea ce ai spus că vei face demonstrează hotărâre şi îndeplineşte aşteptările oamenilor, generând credibilitate şi încredere. Iar credibilitatea şi încrederea sunt esenţiale; lipsa lor deturnează eforturile organizaţiei spre scopuri individuale sau cel mult de grup... iar aşteptările trădate înseamnă dezamăgire, dispreţ, mânie (3)...

 

Respectul şi principiul reciprocităţii.

Ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face. Zâmbeşte şi ţi se va zâmbi. Agresivitatea naşte agresivitate. Toate spun acelaşi lucru: cu excepţia cazurilor patologice, aşa cum îi tratezi pe ceilalţi, vei fi tratat şi tu, principiul reciprocităţii acţionează eficace.
Între toate, cea mai subtilă sursă de putere este respectul. Cei care te respectă vor accepta să le influenţezi opinia şi îţi vor oferi sprijinul lor. Dar respectul celorlalţi nu poate dăinui dacă nu este reciproc. Respectul liderului faţă de colegii săi trebuie să fie autentic şi manifest. Şi nu e nimic rău în a accepta influenţa celorlalţi – şi ei trebuie să simtă că au putere asupra liderului. Nimeni nu pierde trese de pe umăr atunci când renunţă la opinia sa în favoarea altei opinii, mai bune. Nu ne-am născut nici unul dintre noi cu privilegiul opiniei superioare. Iar acceptarea opiniei celorlalţi trebuie făcută public, cu graţie şi generozitatea aprecierii cuvenite...ceea ce va creea o adevărată competiţie pentru promovarea ideilor bune...

 

Forţă, Manipulare, Persuasiune, Seducţie…

Sunt cele patru mijloace principale de manifestare a puterii pe care le are la îndemână un lider. Utilizarea forţei nu este imorală în mod necesar dar poate fi soluţia doar în situaţii de criză. Aplicarea ei trebuie explicată şi justificată, efectuată cu măsură, pe teritoriul limitat pentru a obţine efectul scontat şi strict pe durata de timp impusă de criză, cu regretul autentic şi manifest al necesităţii aplicării ei. Utilizarea forţei costă în puncte de imagine, chiar şi atunci când s-a dovedit unica soluţie. Iar în orice altă situaţie, utilizarea forţei este o greşeală şi va fi sancţionată de colegi drastic prin pierdere de respect... adică de putere.
Manipularea este imorală şi o sursă sigură de pierdere de respect... adică de putere. Cei manipulaţi vor intui, simţi sau afla discutând cu cei din jur că sunt manipulaţi, în 99% din cazuri. Nu cred că există o temelie mai strâmbă pentru acţiunile unui lider... părerea mea...
Seducţia trebuie înţeleasă în sensul ei larg. Să-i cucereşti pe ceilalţi prin energia, spiritul pozitiv, entuziasmul şi încrederea ta, prin viziune şi deschidere...
Ei bine, combinaţia între Persuasiune şi Seducţie este ceea ce numim charisma. Aceasta este calea de urmat.

 

Pasiune în tot ce faci…

...pasiunea e molipsitoare, electrizantă, dă un sens profund lucrurilor pe care le facem şi le fac ceilalţi alături de tine. Nu există performanţă continuă fără pasiune şi dăruire. Cât suflet veţi demonstra că puneţi în ceea ce faceţi, atât suflet vor pune şi ceilalţi... principiul reciprocităţii...

 

Surse de putere? Administrativă, competenţa, atitudinea faţă de cei din jur, ceea ce faci pentru organizaţie, ceea ce faci pentru oameni.

Care credeţi că este cea mai slabă şi perisabilă? Aţi ghicit: cea administrativă – orice schimbare de conjunctură, un strănut al celor care au încredinţat sceptrul puterii... back to square one (4).
Atitudinea faţă de cei din jur este cea care poate genera... principiul reciprocităţii... atitudine în oglindă. Un Director de Proiect bun rareori are şi puterea administrativă (ceea ce e greşit de altfel...) dar succesul lui se datorează în principal atitudinii adecvate faţă de ceilalţi. Un adevărat lider se vede atunci când în absenţa sursei administrative de putere reuşeşte să coaguleze energiile celor din jur pentru atingerea unui ţel.
Succesul organizaţiei este o sursă sigură de putere, cei care se simt făcând parte din organizaţie se vor simţi împliniţi, iar cei care nu se simt făcând parte din organizaţie ... cu excepţia cazurilor patologice... vor dori să facă parte din organizaţie. Succesul organizaţiei rareori poate fi în acelaşi timp şi răsunător şi continuu... deci e bine să urmărim succesul moderat şi continuu ceea ce va asigura şi stabilitatea şi longevitatea acestei surse de putere.
Departe de a fi o invitaţie la mediocritate, afirmaţia anterioară e pur şi simplu o constatare... toate companiile longevive continuă să existe pentru că au ştiut să îmbine îndrăzneala cu atitudinea conservatoare. Ceea ce faci pentru oameni nu înseamnă (doar) cec-ul de la sfârşitul lunii. Nu suntem ipocriţi, el contează, dar studiile arată că orice mărire de salariu îşi depreciază efectul în maximul două luni (!). Ceea ce faci pentru ceilalţi înseamnă sprijinul pe care-l oferi în plan personal şi profesional, în dezvoltare şi perfecţionare, în împlinirea aspiraţiilor şi atingerea potenţialului sunt lucruri care contează şi pe care ceilalţi le apreciază cu adevărat şi acum şi peste 20 de ani când relaţia va mai exista doar în amintire... vă amintiţi?

 

Nu ezita să iei deciziile necesare din timp…cu fermitate.

Nu toate deciziile pe care un lider trebuie să le ia sunt populare. Ezitarea în luarea unei decizii nepopulare costă mult mai mult pentru că problemele au timp să se amplifice şi cu cât mai mare corecţia, cu atât mai mare costul generalizat pentru organizaţie şi implicit pentru prestigiul şi puterea liderului. Fermitatea nu înseamnă încăpăţânare ci perseverenţă, atât timp cât decizia continuă să fie cea corectă.
Capacitatea de a-ţi recunoaşte greşelile ŞI de a face corecţiile necesare este o sursă de respect... deci putere şi nu o modalitate de a pierde putere.

 

Curaj, modestie, auto-control, competitivitate,…

...tenacitate, flexibilitate, generozitate, siguranţă de sine, autoperfecţionare continuă, originalitate, reflecţie-acţiune-reflecţie,... ce de banalităţi, să întoarcem odată pagina ! ...sau poate nu? De câte ori suntem exemple vii ale acestor calităţi? Cum să-i inspirăm pe ceilalţi fără să le oferim propriul nostru exemplu? stilul de conducere este molipsitor de sus în jos… ... şi atunci când este bun şi atunci când e rău. Atunci când Şeful (pentru că lider nu pot să-i spun...) ţipă isteric, şi Şefuleţii vor ţipa isteric. Atunci când liderul va fi cinstit şi deschis cu oamenii, consecvent, va promova respectul, va evita folosirea forţei şi nu va tolera manipularea, va face cu pasiune ceea ce face, va creea o cultură a performanţei şi va stimula dezvoltarea altor lideri capabili să susţină succesul omogen şi continuu al organizaţiei...

 

În loc de concluzie:   Succes… ceea ce vă dorim şi Dumneavoastră !

 

(1) De data aceasta, şi ai succesului personal
(2) De dragul simetriei expresiei în limba engleză: spune ceea ce vei face şi pune în practică ceea ce spui
(3) ce de sentimente positive, nu-i aşa?
(4) Înapoi la prima căsuţă a şotronului…carierei


Aboneaza-te

Avantera on LinkedIn